درباره معماری

چگونگی تعریف معماری، یکی از پردامنه ترین مباحث در این رشته است. هرچند محصول نهایی کار معماران ساختمان است اما معماری چیزی بسیار فراتر از ساختمان سازی است؛ همانگونه که محصول نهایی کار نویسندگان نوشته است، اما نویسندگی چیزی بسیار فراتر از نوشتن است.

معماری ظرف زندگی انسانهاست و همچون زندگی سرشار از تنوع، نابهنگامی و شگفتی است. معماران برای ساختن این ظرف از یک سو بر اندازه ها و دانش اندازه، یا همان هندسه، که پایه هر دانش مهندسی است تکیه دارند و از سوی دیگر، بر نیازها و خواستهای جسمی و روحی انسان، به عنوان کاربر و کارفرمای معماری. بنابراین معماری محتاج طیف گسترده ای از دانشهاست. شاید در هیچ رشته و پیشه دیگری نیاز نباشد که کسی چنین محدوده وسیعی از اطلاعات را در راستای دستیابی به هدفی ویژه، قابل لمس و عینی به کار گیرد. یک معمار باید درباره تاریخ، هنر، جامعه شناسی، فیزیک، روانشناسی، مصالح شناسی، نمادشناسی، فرآیندهای سیاسی و موارد بی شمار دیگری اطلاعات داشته باشد تا در نهایت بتواند ساختمانی بسازد که با آیین نامه های نظم دهنده هماهنگ باشد؛ در برابر زلزله مقاومت کند؛ تهویه مناسب داشته باشد؛ سیستم­های مکانیکی کاربردی و آسانسورهای قابل استفاده داشته باشد و بتواند در برابر نیازهای احساسی و کاربردی پیچیده کاربرانش پاسخگو باشد. یاد گرفتن اینکه بتوانیم موضوعات بسیار زیادی را به یک محصول مرتبط کنیم و در نهایت محصولی منسجم، یکدست و یکپارچه تولید کنیم، نیاز به زمان زیادی دارد و با انجام سعی و خطا در دراز مدت محقق می شود.

اگر شما قصد دارید که در زمینه معماری فعالیت کنید، باید سال های زیادی را صرف آن کنید. این زمان طولانی، چیزی است که در نهایت، روزی شما را به موفقیت خواهد رساند؛ هرچند احتمالا دیرتر از مهندسان همدوره ولی غیر هم رشته با شما.ماتئو فردریک، یک معلم معماری، می گوید بیشتر معماران، پیشرفت های کاریشان را در حدود ۵۰ سالگی تجربه می کنند! اما، خبر خوب آنکه، لذت بردن از معماری را در هر سنی می توان تجربه کرد. پس اگر شما برای درآمدن به معماری مرددید، توصیه ما را بپذیرید:

« به معماری درآیید و از معمار شدن خود لذت ببرید »

گروه معماری دانشگاه شهید چمران

 

 

تاریخچه گروه معماری

گروه معماری از سال ۱۳۸۷ و با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی کار خود را آغاز کرده، با این وصف تاریخچه رشته معماری در دانشگاه شهید چمران اهواز قدمت بیشتری دارد. اولین تلاشها جهت تاسیس رشته معماری به سالهای آغازین دهه هفتاد باز می‌گردد. این زمان مصادف با پایان جنگ هشت‌ساله ایران و عراق بود و لزوم بازسازی شهرها و توسعه استان خوزستان نیاز به تاسیس رشته‌هایی چون معماری را بیش از پیش برجسته ساخت. تحت چنین نیازی بود که سرانجام رشته معماری  در شاخه شمالی دانشگاه در سال۱۳۷۴، ابتدا در مقطع کاردانی و پس از آن نیز در مقاطع کارشناسی ناپیوسته (۱۳۸۰) و سپس کارشناسی پیوسته (۱۳۸۲)، تاسیس گردید. از سال ۱۳۸۳ و با استقلال شاخه شمالی دانشگاه تحت عنوان مجتمع آموزش عالی و سپس دانشگاه صنعتی جندی شاپور، عملا دانشگاه شهید چمران اهواز فاقد رشته معماری گشت. از سال ۱۳۸۷ و با همت مدیریت وقت دانشگاه مجددا رشته معماری در دانشکده مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز راه اندازی گردید. از سال 1398، این رشته با همراهی گروه‌های عمران و عمران محیط‌زیست جزئی از دانشکده نوبنیاد عمران و معماری دانشگاه شهید چمران اهواز گردید.

گروه معماری در حال حاضر تنها در مقطع کارشناسی دانشجو می‌پذیرد و تمرکز دوره کارشناسی مهندسی معماری در دانشگاه شهید چمران اهواز عمدتا بر حوزه طراحی معماری است. با این وصف گروه همزمان خدمات مهمی در حوزه معماری و شهرسازی استان انجام می‌دهد. تهیه طرح مطالعاتی ضوابط احیاء و حفاظت بافت تاریخی شهر اهواز، مشارکت در تهیه برنامه پنج‌ساله شهرداری اهواز، همکاری با سازمان‌هایی چون شهرداری و راه و شهرسازی استان در داوری طرح‌ها و برنامه‌ریزی پژوهش‌های سالیانه، انجام طرح‌های تحقیقاتی برای سازمان‌های ذیربط، مشارکت فعال در کمیته‌ها و کمیسیون‌های تخصصیِ نهادها و سازمان‌های مختلف استان، از جمله کمیته سیما و منظر استان، شورای فنی میراث استان، پایگاه جهانی سازه‌های آبی شوشتر، کمیته‌های بررسی طرح‌های نمای سازمان نظام مهندسی و مشارکت در تهیه طرح‌های معماری و ساماندهی در سطح شهر دانشگاهی شهید چمران اهواز بخشی از این خدمات بوده است. گروه معماری دانشگاه شهید چمران  در انجام طرح‌هایی در سطح ملی نیز همکاری داشته که مشارکت در طرح مطالعاتی گزارش ملی سیلاب ها و تهیه طرح تحقیقاتی «ارزیابی الگو و شاخص‌های بومی-سرزمینی طراحی نما در معماری تاریخی ایران» برای سازمان ملی زمین و مسکن از آن جمله است.

گروه معماری در حال حاضر دارای ۵ عضو هیات علمی با مرتبه استادیار، دو عضو هیات علمی با مرتبه مربی و یک عضو بورسیه (مامور به تحصیل) است و به طور متوسط  ۷تا۸  استاد مدعو در هر ترم در گروه مشغول به کار می باشد. ضمنا دوتن از اعضای هیات علمی شایسته گروه معماری، سرکار خانم مهندس زهرا نام آور و آقای مهندس میلاد پرتار، در سال۱۳۹۳ به ترتیب به واسطه استعفا و پایان قرارداد طرح خدمت، از گروه جدا گردیدند که برای این عزیزان در سایر مراحل زندگی آرزوی موفقیت داریم.